نحوه عملکرد سیستم تسطیح ماهواره ای

عملکرد سیستم تسطیح ماهواره ای

فهرست محتوای مقاله

تسطیح ماهواره‌ای زمین از روش‌های جدید هموارسازی زمین است که به کمک سیستم‌های موقعیت‌یاب ماهواره‌ای در مسطح کردن زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش برای رسیدن به یک درجه بندی دقیق و دستیابی به سطحی هموار، نیازمند پشت سر گذاشتن مراحلی است که می‌توانند یک نتیجه مطلوب را در عمل تسطیح زمین ایجاد کنند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به طور مختصر نگاهی کوتاه به این فرآیند بیندازیم تا بدانیم در هریک از این مراحل چه اقداماتی انجام می‌شود و یا چه اقداماتی باید انجام شود که بتواند به هموارسازی زمین کمک کند.

نحوه کارکرد سیستم ماهواره ای تسطیح زمین

نحوه کارکرد سیستم ماهواره ای تسطیح زمین شامل مراحل زیر است؛

آماده سازی زمین

برای شروع تسطیح ماهواره ای زمین، ابتدا باید نقاط پست و مرتفع و هرگونه ناهمواری بر روی سطح زمین شناسایی و مشخص شود تا با از بین بردن آنها، زمین برای عمل تسطیح آماده شود.

انتخاب محل قرارگیری آنتن مرجع ماهواره

در دستگاه ماهواره‌ای زمین سه نوع آنتن ماهواره‌ای ثابت، متحرک و رادیویی وجود دارد. آنتن ثابت به عنوان نقطه مرجع اندازه‌گیری در دستگاه ماهواره‌ای تسطیح زمین است که بر روی سه پایه و در کنار زمین نصب می‌شود. اهمیتی که موقعیت آنتن ثابت دارد به دلیل تعیین دقیق حرکت و موقعیت بیل خاکبرداری و تیغه آن برای جابه جایی خاک و هموارسازی زمین است.

نصب آنتن متحرک بر روی دستگاه

آنتن متحرک، سیستمی است که بر روی بیل ماشین خاکبرداری نصب می‌شود و به دلیل آنکه در حال حرکت است، آنتن متحرک نامیده می‌شود. وظیفه اصلی این آنتن، دریافت اطلاعات مربوط به موقعیت آنتن ثابت است و موقعیت آن نیز براساس اطلاعات دریافتی اندازه گیری می‌شود تا موقعیت جغرافیایی پردازش و سپس به بیل خاکبرداری منتقل شود.

عملکرد تسطیح ماهواره ای

موقعیت یابی دقیق

آنتن متحرک به کمک آنتن‌های رادیویی که بر روی آنتن ثابت و متحرک قرار دارند، اطلاعات مربوط به موقعیت آنتن ثابت را دریافت می‌کند و براساس آن، هدایت و کنترل دستگاه تسطیح زمین را جهت موقعیت یابی دقیق انجام می‌دهد. این هدایت و کنترل با پردازش اطلاعات توسط صفحه نمایشگر نصب شده بر روی تراکتور انجام می‌شود که حرکت دقیق بیل خاکبرداری و تیغه آن برای جابه جایی خاک را مشخص می‌کند.

تنظیم و راه اندازی تجهیزات

پس از نصب آنتن ثابت و متحرک بر روی دستگاه، نیاز به تنظیم دقیق موقعیت آنهاست. این تنظیمات برای تسطیح دقیق زمین و هماهنگی میان اجزا برای دستیابی به موقعیت مناسب و عملکرد صحیح تیغه خاکبرداری است تا درجه بندی موردنظر انجام شود.

شروع عملیات تسطیح

پس از نصب و راه اندازی دستگاه تسطیح زمین، اصلی‌ترین قسمت کار یعنی هموارسازی زمین شروع می‌شود. در این مرحله، اپراتور اقدام به حرکت دادن تجهیزات برروی زمین می‌کند و با اطلاعاتی که به صورت مداوم از آنتن ثابت به آنتن متحرک منتقل می‌شود، ارتفاع دقیق تیغه بیل خاکبرداری را تنظیم و برداشت خاک و پرکردن گوادال‌ها برای رسیدن به یک درجه بندی دقیق و سطح هموار انجام می‌دهد.

تکرار عملیات درجه بندی

برای به دست آوردن یک سطح صاف و هموار باید عمل جابه جایی خاک چندین بار انجام شود. به همین دلیل درجه بندی دقیق زمین یکباره به دست نمی‌آید و اپراتور باید با هدایت دستگاه تسطیح زمین، چندین بار جابه جایی خاک را انجام دهد تا به یک سطح صاف و مناسب دست پیدا کند.

تسطیح به کمک gps

تایید نهایی

برای اطمینان از درجه بندی دقیق و هموارشدن کامل سطح زمین، بهتر است پس از پایان عملیات تسطیح زمین، از ابزارهای اندازه گیری مانند نقشه برداری استفاده کرد تا از نتیجه بخش بودن عملیات هموارسازی زمین مطمئن شد.

ثبت اقدامات انجام شده

عمل تسطیح زمین، فرآیندی است که نیاز به تکرار دارد و به دلیل طولانی بودن بهتر است برای صرفه جویی در هزینه و زمان، اطلاعات اقدامات انجام شده ثبت و نگهداری شود. تجهیزات مورد استفاده، تنظیمات به کار برده شده و حتی تکرار دفعاتی که برای عمل هموارسازی، از تجهیزات استفاده می‌شود می‌تواند به عنوان یک تجربه برای دفعات بعدی تسطیح زمین مورد استفاده قرار بگیرند.  

سخن پایانی

عملیات تسطیح زمین، با کمک فناوری ماهواره، روشی جدید برای هموارسازی زمین است که به دست آوردن سطحی یکنواخت برای کشاورزی و یا ساخت وساز را آسان‌تر از روش‌های سنتی و دستی می‌کند. این روش به کمک آنتن‌های ماهواره و اطلاعات موقعیتی آنها، اطلاعات دقیقی را در اختیار اپراتور قرار می‌دهد که شناخت و کسب اطلاعات دقیق از نحوه عملکرد آنها تنها با مشاوره متخصصان آن امکان پذیر است.

ما در رسام جی پی اس این مشاوره را رایگان در اختیار شما قرار می‌دهیم؛

شرکت رسام جی پی اس ( رسام لیان ماشین، رنجبران سابق ) با بیش از ۱۵ سال تجربه موفق در زمینه تولید و تامین سیستم‌ها و تجهیزات کشاورزی، انواع تجهیزات تسطیح ماهواره‌ای و تسطیح لیزری، به اولین و برترین صادرکننده تجهیزات کنترل هوشمند ماشین‌آلات کشاورزی و عمرانی در ایران تبدیل شده است. این مجموعه در تلاش است تا با ارائه دقیق‌ترین و جدیدترین تجهیزات کشاورزی پاسخگوی نيازهای مشتريان خود باشد.

می توانید جهت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت دستگاه تسطیح ماهواره ای، با مشاوران رسام تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر رو پر کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

مشاوره رایگان دریافت کنید

با تکمیل فرم زیر همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت

"(ضروری)" indicates required fields