۶ راهکار مهم در کاهش هزینه های کشاورزی

کاهش هزینه های کشاورزی

فهرست محتوای مقاله

امروزه کاهش هزینه‌های کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی عوامل مانند هزینه‌های حمل و نقل، قیمت بذر، تعمیرات و نگهداری ماشین آلات کشاورزی و هزینه برق در افزایش هزینه‌های کشاورزی موثر هستند. کشاورزان به منظور حفظ قابلیت رقابت‌ با سایر رقبا و کسب سودآوری بالا، باید نسبت به کاهش این هزینه‌ها اقداماتی را انجام دهند. به طور کلی با اجرای برخی استراتژی‌ها، کشاورزان می‌توانند بهره‌وری خود را افزایش داده و هزینه‌ها کشاورزی را کاهش دهند. در ادامه به راهکارهای ضروری در کاهش هزینه های کشاورزی اشاره خواهیم کرد؛

راهکارهای کاهش هزینه های کشاورزی

در ادامه به راهکارهای ضروری در کاهش هزینه های کشاورزی اشاره خواهیم کرد؛

بهره مندی از شیوه‌های کشاورزی پایدار

به کارگیری شیوه‌های کشاورزی پایدار مانند گیاهان پوششی، زراعت و اصلاح نباتات و استفاده از کودهای طبیعی می‌تواند منجر به افزایش سلامت خاک و کاهش هزینه‌های مرتبط با کودهای مصنوعی و آفت کش‌ها و در نهایت کاهش هزینه‌های کشاورزی شود.

  • گیاهان پوششی

به نوعی از گیاهان اطلاق می‌شود که سریع رشد می‌کنند و می‌تواند لایه‌های متراکمی را بر روی سطح خاک ایجاد کنند. هدف اصلی از گیاهان پوششی، افزایش سلامت خاک و به حداقل رساندن نیاز به نهاده‌های پر هزینه مانند علف کش‌ها، آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی است. مزیت اصلی گیاهان پوششی توانایی آن‌ها در جلوگیری از رشد علف‌های هرز است. این امر نیاز به تهیه علف‌ کش‌های گران قیمت را کاهش می‌دهد. از این رو نیاز به استفاده از مواد شیمیایی کاهش می‌یابد.

  • زراعت و اصلاح نباتات

 شامل استفاده از مواد آلی مانند زباله‌های غذایی، زباله‌های باغ و کود حیوانی برای اصلاح خاک است. این امر منجر به سلامت و حاصلخیزی خاک زمین کشاورزی می‌شود. این فرایند شامل استفاده از میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و کرم‌ها برای تجریه مواد آلی به یک ماده غنی از مواد مغذی به نام هوموس است. هوموس ماده‌ای تیره رنگ و اسفنجی است که ساختار آن منجر به بهبود حفظ آب و تامین مواد مغذی ضروری برای گیاهان می‌شود.

کاهش هزینه های کشاورزی - کشاورزی پایدار

استفاده از انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی دارای پتانسیل زیادی است تا از طریق روش‌های مختلف مانند کاهش هزینه‌های انرژی، افزایش بازده، کاهش نیاز و اتکا به منابع انرژی تجدیدناپذیر و ارتقای عملکرد بهتر محصول به کاهش هزینه‌های کشاورزی کمک کند. از مزایای استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، بهبود عملکرد محصول و کاهش قبوض برق اشاره کرد. 

نگهداری از تجهیزات

در هنگام سرمایه‌گذاری بر روی تجهیزات جدید به حداکثر رساندن طول عمر آن‌ها امری ضروری و مهم است. برای دستیابی به این هدف، کشاورز باید استراتژی لازم برای پیشگیری از خرابی دستگاه‌ها، افزایش طول عمر تجهیزات و افزایش ایمنی را در نظر بگیرد و به آن پایبند باشد. مراقبت و نگهداری تجهیزات در مدیریت و کاهش هزینه‌های کشاورزی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

بهره مندی از فناوری لیزری یا ماهواره ای در تسطیح زمین

تسطیح اراضی یکی از روش های مهم در بهبود عملکرد مزارع و کاهش هزینه های کشاورزی است. در فرایند تسطیح، سطح زمین یکنواخت و صاف شده و منجر به بهبود تهویه و افزایش میزان مواد آلی خاک، جذب بهتر آب و کاهش هدررفت آن و همچنین سهولت استفاده از تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی شده و هزینه های انسانی کاهش خواهد یافت. امروزه روش های سنتی صاف کردن زمین برای بسیاری از مزارع کاربرد نداشته و استفاده از تجهیزات تسطیح لیزری و ماهواره ای بسیار مناسب و در نهایت سود آور خواهد بود.

بهره مندی از کشاورزی دقیق

فناوری‌های دقیق به کشاورزان این امکان را می‌دهد که از نهاده‌های مزرعه و زمین خود به صورت اقتصادی و بهینه استفاده کنند. استفاده دقیق از کودها و بذرها، می‌تواند منجر به کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری شود. در حقیقت هدف فناوری‌های دقیق کشاورزی، کمک به کشاورزان برای افزایش تولید با ورودی کمتر است. فناوری دقیق رایج مورد استفاده در مدیریت زمین‌های کشاورزی شامل پهبادها، GPS و تصاویر ماهواره‌ای است. این فناوری‌ها امکان دسترسی کشاورز به اطلاعات کلیدی کشاورزی و مدیریت زمین مانند پیش‌بینی وضع هوا، وضعیت محصول، تغییرات محیطی و امنیت در مزرعه را فراهم می‌کنند.

برای مثال برای بررسی امنیت زمین کشاورزی، کشاورزان نیازی به استفاده از وسایل نقلیه برای طی مسیر مزرعه نداشته و این کار توسط پهبادها (هواپیماهای بدون سرنشین) انجام می‌شود. از این رو در مصرف سوخت وسیله نقلیه صرفه‌جویی می‌شود. از طریق تصاویر ماهواره‌ای کشاورزان می‌توانند اطلاعات دقیقی در مورد آفات ایجاد شده در برخی بخش‌های زمین کشاورزی خود مطلع شوند. از این رو به جای سمپاشی کل مزرعه، کشاورز می‌تواند صرفاً به مناطق آسیب دیده رسیدگی کند. بنابراین میزان سموم مصرفی کاهش می‌یابد. پهبادها و تصاویر ماهواره‌ای همچنین می‌توانند داده‌هایی مرتبط با مناطق نیازمند به کود را در اختیار کشاورزان قرار دهند. آبیاری دقیق نیز نوعی کشاورزی دقیق است که می‌تواند به میزان ۶۰ درصد مصرف آب را کاهش داده و عملکرد محصول را در حدود ۹۰ درصد افزایش دهد. از این رو با به کارگیری فناوری‌های دقیق می‌توان اقدام به کاهش هزینه‌های کشاورزی کرد.

خرید مواد اولیه موردنیاز

کشاورزان به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها باید اقدام به ارزیابی مواد شیمیایی و استراتژی‌های خرید خود کنند. از این رو انجام تحقیقات و ارزیابی هزینه قبل از خرید بذر، آفت کش‌ها، علف کش‌ها و کمپوست‌ها اقدامی بسیار مهم و ضروری است. کشاورزان برای یافتن مواد شیمیایی مناسب باید زمان کافی را برای انجام تحقیقات اختصاص دهند. آن‌ها می‌توانند از طریق روش‌های یکپارچه آفات مانند محصولات مقاوم به حشرات هزینه‌های مرتبط به آفت کش‌ها را کاهش دهند.

خرید هوشمندانه بذر و صرفه‌جویی در مصرف دانه‌ها

هزینه خرید بذر رقم قابل توجهی از هزینه‌های کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد. هوشمندی در خرید بذر می‌تواند در کاهش هزینه‌های کشاورزی نقش مهمی داشته باشد. به طور کلی کشاورزان باید همواره به دنبال یافتن راهی برای دسترسی به بهترین بذرها با هزینه اندک باشند. بررسی و ارزیابی میزان مصرف و موجودی قبلی به کشاورزان کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مناسبی را برای خرید بذر ایجاد کنند. نیازهای زمین کشاورزی، میزان بذر مورد نیاز، خریدهای قبلی و بررسی میزان کارآمدی آن‌ها باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. دقت در انتخاب میزان دقیق بذر از آن جهت مهم است که خرید بیش از حد باعث افزایش هزینه‌های کشاورزی و خرید بسیار کم، منجر به خرید مجدد و افزایش برخی دیگر از هزینه‌ها می‌شود. از سوی دیگر، خرید عمده بذر برای کشاورزان مقرون به صرفه است. خریدهای عمده می‌تواند تخفیف‌های قابل توجهی را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

ثبت جزئیات و هزینه ها

نگهداری سوابق دقیق از هزینه ها، امکان نظارت کشاورز بر وجوه زمین کشاورزی را امکان پذیر می‌کند. این مسئله در مشاهده الگوهای فعلی، روندهای مقطعی و تغییرات بلندمدت در سود کمک بزرگی می‌کند. سوابق نهایی شامل خرید، نگهداری، هزینه‌های نیروی کار و نیز جزئیاتی مانند هزینه‌های مربوط به مواد خام است. این سوابق در آنالیز الگوها نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و می‌تواند در فرایند کاهش هزینه‌های کشاورزی مفید باشد.

رسام جی پی اس

شرکت رسام جی پی اس (رسام لیان ماشین، رنجبران سابق) به عنوان تولیدکننده و عرضه کننده انواع ماشین آلات اتوماسیون کشاورزی، نماینده فروش تجهیزات تسطیح ماهواره ای و تسطیح لیزری کانامک کانادا با ارائه تجهیزات کشاورزی با بهترین کیفیت، همواره در تلاش بوده است تا رضایت مشتریان محترم را جلب نماید.

می توانید برای اطلاع از قیمت دستگاه تسطیح اراضی کشاورزی به صفحه فروشگاه رسام جی پی اس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر رو پر کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

مشاوره رایگان دریافت کنید

با تکمیل فرم زیر همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت

"(ضروری)" indicates required fields