راهکارهای تکنولوژی برای تامین غذای جمعیت زمین

راهکارهای تکنولوژی برای تامین غذای جمعیت زمین

فهرست محتوای مقاله

راهکارهای تکنولوژی برای تامین غذای جمعیت زمین

با توجه به پیشبینی های انجام شده، جمعیت جهان تا سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر خواهد رسید و به همین دلیل کشاورزی باید مولد تر و پایدارتر شود. به کار بردن تکنولوژی در کشاورزی می تواند به تغییر سیستم جهانی تولید غذا و کاهش تأثیر آن بر آب و هوا و محیط زیست کمک کند. همچنین می توان از سیستم‌های کشاورزی دیجیتال برای کاهش ضایعات مواد غذایی در هر مرحله از زنجیره تامین غذا استفاده کرد.

رشد انفجاری جمعیت زمین در 200 سال گذشته از 1 میلیارد نفر به 7.7 میلیارد نفر بخاطر پیشرفت شدید تکنولوژی و فناوری‌های جدید کشاورزی بوده است. در نتیجه، کشاورزی در شکل مدرن و امروزی‌ خود محدودیت های منابع زیست محیطی انسان را آزمایش میکند. 

تحقیقات جدید نشان میدهد که حدوداً 23 درصد گازهای گلخانه ای توسط کشاورزی تولید می شود و 92 درصد آب شیرین زمین را کشاورزی مصرف میکند. 40 درصد از غذای تولید شده در جهان اصلا خورده نمی شود و به هدر می رود. 35 میلیون تن غلات سالانه فقط توسط کشور چین تلف می شود. اگر تا سال 2050 قرار باشد جمعیت زمین 2 میلیارد افزایش یابد، کشاورزی مجبور است راهکارهایی برای تامین غذای جمعیت زمین پیدا کند و تا حد امکان به صرفه عمل کند.

تغییر کشاورزی توسط تکنولوژی

نبوغ بشر، پیشرفت‌های علمی و پیشرفت‌های فن‌آوری، مجموعه‌ای از ابزارهای بی‌سابقه را برای تغییر سیستم غذایی و کاهش تأثیر آن بر طبیعت و آب و هوا در اختیار جهان قرار داده است. تکنولوژی در کشاورزی دقیق، به پیش‌بینی آب و هوا در لحظه به کشاورزان کمک می کند تا تصمیمات روزانه خود را با دقت بسیار در مورد زمان و میزان آبیاری، کوددهی و استفاده از آفت‌کش‌ها برای محصولات خود بگیرند.

تصویربرداری با وضوح فوق العاده بالا می تواند علائم اولیه بیماری، تنش آبی و تخریب خاک را شناسایی کند، در حالی که پهپادها کود، آفت کش ها و آب را با دقت دقیق اسپری می کنند. با کاهش حدس و گمان در کشاورزی، کشاورزی هوشمند محصولات را قادر می سازد تا بدون استفاده بیش از حد از نهاده های شیمیایی به پتانسیل ژنتیکی کامل خود دست یابند. بیوتکنولوژی نیز یکی دیگر از زمینه هایی است که همچنان به پیشرفت های خود ادامه می دهد. پیشرفت‌های علم بذر باعث می‌شود محصولات در برابر خشکسالی، آفات و آلودگی مقاوم‌تر شوند، بهره‌وری کشاورزی افزایش یابد و انعطاف‌پذیری تولیدکنندگان مواد غذایی در برابر شوک‌های محیطی افزایش یابد.

مقابله با ضایعات مواد غذایی

مقابله با ضایعات مواد غذایی

اگر جهان با مشکل هدر رفتن و از بین رفتن مواد غذایی مقابله نکند، افزایش توانایی تولید غذای بیشتر با استفاده از منابع کمتر، تأثیر محدودی خواهد داشت. غذا در هر مرحله از زنجیره تامین غذا، از برداشت تا ذخیره‌سازی تا حمل‌ونقل، و سپس در انتهای مسیر به دست خرده‌فروش و مصرف‌کننده از بین می‌رود و به هدر می‌رود. در اینجا، دوباره، فناوری می تواند نقش مهمی ایفا کند. 

به کار بردن تکنولوژی در کشاورزی و دیجیتالی شدن آن، کارایی کلی سیستم کشاورزی-غذایی را بهبود می بخشد. بازارهای آنلاین کشاورزان را مستقیماً با مصرف کنندگان مرتبط می کند و تعداد واسطه ها و گره های ترانزیت را که غذا باید از آنها عبور کند کاهش می دهد. این امر نه تنها با حذف واسطه ها باعث افزایش درآمد کشاورزان می شود، بلکه منجر به صرف زمان کمتر در حمل و نقل و کاهش میزان تلفات و اتلاف می شود.

کاهش این ضایعات مستلزم مهندسی مجدد سیستم لجستیکی است که غذا را از مزرعه به سر سفره منتقل می کند. سیر فروخته شده توسط کشاورزان در هنان به مصرف کنندگان در شانگهای در پلتفرم های آنلاین، 16.1٪ مسافت کمتری را طی می کند و 38.1٪ سوخت کمتری را در هر تن مصرف میکند. همچنین به کاهش اتلاف و ضایعات مواد غذایی به اندازه 25 درصد از تولید کمک میکند که میانگین جهانی آن حدود 40 درصد است.

چین همچنین در حال انجام اقداماتی برای مهار ضایعات مواد غذایی در سطح ملی است. سال گذشته، قانون گذاران چینی در ماه آوریل به تصویب قانون ضد ضایعات مواد غذایی رأی دادند. طبق این قانون، ارائه دهندگان خدمات پذیرایی می توانند برای مشتریانی که مقادیر بیش از حد ضایعات مواد غذایی را بر جای می گذارند، مالیات وضع کنند.

تحول دیجیتالی در کشاورزی

کشاورزی به عنوان یک بخش مهم و اولیه که میلیون ها نفر را به طور مستقیم و در سراسر زنجیره تامین غذا استخدام می کند، در دیجیتالی شدن و کاربرد فناوری دیجیتال از بسیاری از بخش های دیگر عقب مانده است. با این حال، خوشبختانه هنوز دیر نیست، فقط این بخش به سرمایه گذاری بیشتر، ایده های جدید بیشتر و مشارکت بیشتر برای تعبیه تکنولوژی در کشاورزی و دیجیتالی شدن نیاز دارد.

جمع بندی

با وظیفه تامین غذای جمعیت زمین رو به رشد جهانی، کشاورزی در یکی از مهمترین مراحل و نکاتش قرار دارد. بهتر است ما هم به کشاورزی و سیستم جهانی تولید غذا کمک کنیم تا تغییر کنند و بتوانند به شیوه ای پایدار غذای مورد نیازمان را تامین کنند. رسام جی پی اس، پیشگام در کشاورزی صنعتی، تسطیح ماهواره ای زمین، تسطیح لیزری زمین و فروش تجهیزات کشاورزی صنعتی.

منبع

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

نظر خود را بنویسید

رسام جی پی اس، پیشگام در تسطیح ماهواره ای و تسطیح لیزری زمین های کشاورزی، تولید کننده و وارد کننده تجهیزات تسطیح زمین.

دسترسی سریع

تماس با ما

02166593922
info@rassamgps.com
تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی کوچه حسنی