قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین

قرارداد تسطیح زمین

فهرست محتوای مقاله

اصل اساسی تنظیم هر قراردادی از جمله قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین، مشخص شدن طرفین قرارداد و شرح وظایف و رابطه آن‌ها با یکدیگر است. طرفین قرارداد می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند و در صورت حقوقی بودن، حضور نمایندگان قانونی الزامی است. همچنین طرفین باید مدارک هویتی یکدیگر را بررسی کرده و نسخه‌ای از آن را نگه دارند. اگر یکی از طرفین یا هر دو حقوقی باشند، بررسی مدارک نمایندگی و اختیارات اهمیت بیشتری دارد.

قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین چیست؟

قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین معمولاً در مرحله آماده سازی برای زمین های کشاورزی و یا پیش از شروع ساخت و ساز برای پروژه های عمرانی منعقد می شود که انجام آن به عهده پیمانکار است. این قرارداد میان کارفرما و پیمانکار با شرح وظایف هر دو طرف و جهت پیشگیری از خسارات احتمالی تنظیم می شود. در قرارداد، جزئیاتی مانند وظایف طرفین، موارد مربوط به ماشین‌آلات، شرایط کار و غیره ذکر می‌شود. از آنجا که تسطیح اراضی فرآیندی تخصصی است، بهتر است پیش از تنظیم قرارداد، تمام موارد ضروری و و موارد غیرمترقبه ذکر شود تا مدیریت بهتری در زمان، شرایط کار و جلوگیری از هزینه‌های اضافی شود. قرارداد تسطیح زمین باید با حداقل خسارت انجام شود و به همین دلیل این قرارداد از اهمیت بالایی برخوردار است.

قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین

طرفین قرارداد در پیمانکاری تسطیح زمین

در این قرارداد، کارفرما و پیمانکار به عنوان طرفین مشخص می‌شوند که می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند. این طرفین وظایفی نسبت به یکدیگر دارند که باید در زمان مشخص انجام شوند و هر گونه تخلف منجر به خسارت و پرداخت جریمه می‌شود. برای جلوگیری از مشکلات، بهتر است قرارداد توسط یک وکیل متخصص تنظیم شود یا حداقل مشاوره حقوقی گرفته شود.

تعهدات پیمانکار:

    • شروع کار بلافاصله پس از ابلاغ قرارداد
    • دریافت مجوز از کارفرما برای تعطیل کردن فعالیت
    • انجام کار مطابق با توافقات
    • مسئولیت سلامت ماشین‌آلات و ابزار‌های کارفرما
    • اطلاع‌رسانی به کارفرما درباره روند پروژه

تعهدات کارفرما:

    • تأمین مصالح لازم در سریع‌ترین زمان ممکن
    • بیمه کردن کارگاه و نیروی انسانی در برابر حوادث
    • پرداخت به موقع هزینه‌ها
    • نظارت بر کیفیت انجام کار

نمونه قرارداد تسطیح زمین

نمونه قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین، سندی است که میان کارفرما (کسی که صاحب پروژه است) و پیمانکار (شرکت یا فرد مجری عملیات تسطیح) تنظیم می‌شود تا وظایف، تعهدات، و شرایط مالی و فنی پروژه را به طور دقیق مشخص کند. نمونه قرارداد تسطیح زمین معمولاً شامل بخش‌های مختلفی مانند معرفی طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، محدوده کار، مدت زمان پروژه، هزینه‌ها و شرایط پرداخت، ضمانت‌ها و تعهدات پیمانکار، شرایط فسخ قرارداد است. با دانلود نمونه قرارداد تسطیح زمین، مشاهده خواهید کرد که در یک نمونه قرارداد استاندارد، شرایط و ضوابط مربوط به ایمنی، استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات نیز به طور واضح تعریف شده است تا حقوق هر دو طرف به خوبی حفظ شود.

قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین

مفاد قرارداد تسطیح زمین

موضوع قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین 

موضوع قرارداد شامل تمامی خدماتی است که لازم است پیمانکار در هنگام و پس از پایان یافتن قرارداد انجام دهد. در قرارداد تسطیح زمین، تمامی موارد مهم از جمله مشخصات کلی و متراژ زمین، محل انجام پروژه، تجهیزات موردنیاز برای تسطیح از جمله دوربین  تسطیح لیزری یا ماهواری با جزئیات کامل به همراه نقشه یا پیوست شرح داده می شود.

مبلغ قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین 

مبلغ قرارداد تسطیح زمین شامل هزینه‌های منابع انسانی، تجهیزات و ماشین آلات، تهیه مصالح، هزینه‌های سربار، سود پیمانکار و موارد دیگر است که با توافق کارفرما و پیمانکار منعقد می شود. چنانچه مبلغ قرارداد تسطیح زمین به دلیل مسائلی مانند تورم یا موارد غیرقابل پیش بینی نیاز به تغییر داشته باشد، نحوه محاسبه تغییرات مبلغ باید در تبصره‌ای مشخص شود.

شرایط و نحوه پرداخت 

بعد از توافق مبلغ قرارداد، شرایط پرداخت از جمله میزان پرداختی در هر مرحله و در زمان مشخص با جزئیات کامل باید مشخص شود. همچنین درباره نحوه پرداخت‌ هزینه‌ها به صورت نقدی، اوراق یا به روش‌های دیگر باید در قرار داد تسطیح زمین تعیین شود.

اسناد و مدارک مورد نیاز 

در زمان عقد قرارداد، اسناد و مدارکی از سوی کارفرما به پیمانکار تحویل داده می‌شود یا زمان مشخصی برای تحویل آن‌ها تعیین می‌گردد. اگر قبل از عقد قرارداد، مطالعاتی توسط کارفرما یا مشاورین او انجام شده باشد، این اطلاعات باید به پیمانکار تحویل داده شده و در قرارداد ذکر شود.

مدت زمان انجام کار

 مدت زمان انجام کار به عنوان یکی از بحث برانگیزترین مفاد قرارداد تسطیح زمین است که معمولاً بین پیمانکار و کارفرما ایجاد می‌شود و باید دقیقاً مشخص شود. این شامل تاریخ شروع و پایان پروژه، روز‌های کاری، روزهای تعطیل و نحوه محاسبه جریمه تأخیرات پیمانکار است. هرچه این بخش دقیق‌تر باشد، از بروز اختلافات در آینده جلوگیری می‌شود.

دیرکرد طرفین در انجام پروژه 

چنانچه یکی از طرفین در انجام وظایف خود تأخیر داشته باشد، باید جبران خسارت برای طرف مقابل در نظر گرفته شود. اگر تأخیر از سمت کارفرما باشد، پیمانکار مجاز به تغییر برنامه زمانبندی است. اگر تأخیر از سمت پیمانکار باشد، جریمه ریالی تعیین و از حساب وی کسر خواهد شد.

نظارت در قرارداد پیمانکاری

کارفرما همواره بر عملکرد پیمانکار نظارت دارد و صورت حساب پیمانکار را در صورت تأیید دستگاه نظارت کارفرما، پرداخت خواهد شد. در پروژه‌های بزرگتر، ممکن است نماینده‌ای از سوی کارفرما به صورت مقیم در محل پروژه حضور داشته باشد. نحوه نظارت بر کار پیمانکار باید در قرارداد مشخص شود.

تعهدات پیمانکار

وظایف اصلی پیمانکار در این بند مشخص می‌شود، از جمله تحویل گرفتن تجهیزات و اجناس مورد نیاز از کارفرما و حفظ و نگهداری آن‌ها.

تعهدات کارفرما

کارفرما می‌تواند تهیه مصالح، تجهیزات، مسائل مالی و بیمه را به عهده بگیرد. این تعهدات باید به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود.

ضمانت حسن انجام کار

در این بند مشخص می‌شود که کارفرما مبلغی کمتر از صورت وضعیت پیمانکار به وی پرداخت می‌کند و درصدی از آن را برای اطمینان از حسن انجام کار نزد خود نگه می‌دارد. این مبلغ پس از تأیید کارفرما به پیمانکار پرداخت می‌شود.

تعیین مالیات پروژه

در این بند مشخص می‌شود که پرداخت مالیات و سایر کسورات قانونی به عهده کدام طرف است و چگونه اعمال خواهد شد.

اشاره به موارد فسخ قرارداد

در صورت وقوع اعمالی از سوی پیمانکار مانند تأخیر در شروع پروژه یا عدم اجرای تعهدات، کارفرما حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. پیمانکار نیز می‌تواند در صورت تأخیر در تحویل زمین یا پرداخت‌ها، حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

موارد متفرقه

این بند شامل نحوه حل اختلافات، وقوع شرایط اضطراری مانند جنگ یا بیماری‌های واگیردار و حوادث طبیعی می‌شود که شرایط کار را تغییر می‌دهند. هرچه جزئیات قرارداد بیشتر باشد، از بروز اختلافات کاسته خواهد شد و راه برای افراد سودجو بسته می‌شود.

انواع قرارداد تسطیح زمین

قراردادهای تسطیح زمین به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک به نوع پروژه و شرایط خاص آن بستگی دارد. برخی از انواع رایج قرارداد تسطیح زمین شامل موارد زیر هستند:

قرارداد با قیمت ثابت

در این نوع قرارداد، از ابتدا درباره قیمت کل پروژه توافق می‌شود و پیمانکار موظف است تمامی کارهای لازم را با قیمت توافق شده انجام دهد. این نوع قرارداد برای پروژه‌هایی که محدوده کارها به خوبی تعریف شده اند، مناسب است.

قرارداد مترمکعبی

این نوع قرارداد بر اساس واحدهای مشخصی مثلاً متر مکعب خاکبرداری تنظیم می‌شود. این نوع قرارداد برای پروژه‌هایی که میزان دقیق کار از ابتدا مشخص نیست، مناسب است.

قرارداد درصدی

در این نوع قرارداد، پیمانکار هزینه‌های واقعی پروژه را به علاوه درصدی سود دریافت می‌کند. این نوع قرارداد برای پروژه‌هایی که در آن‌ها تغییرات زیادی وجود دارد، مناسب است.

قرارداد تسطیح زمین کشاورزی

 در این نمونه قرارداد، بین مالک زمین و پیمانکار یک سند تسطیح زمین کشاورزی منعقد می‌شود. بر مبنای این قرارداد، پیمانکار موظف است زمین را برای انجام فعالیت‌های کشاورزی، زهکشی مناسب و افزایش بهره‌وری، آماده‌سازی و تسطیح کند. این قرارداد معمولاً شامل مواردی مانند بررسی‌های اولیه زمین، تعیین محدوده کار، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز، مدت زمان اجرای پروژه، هزینه‌های مربوط به هر مرحله و شرایط پرداخت است. همچنین، در قراردادهای کشاورزی ممکن است شرایطی برای حفظ محیط زیست و رعایت استانداردهای کشاورزی پایدار نیز قید شود.

عقد قرارداد برای تسطیح زمین

قرارداد تسطیح زمین عمرانی

قرارداد تسطیح زمین عمرانی قراردادی است که برای پروژه‌های ساخت‌وساز و عمرانی، مانند احداث جاده‌ها، باندهای فرودگاهی، پل‌ها، و سازه‌های بزرگ استفاده می‌شود. این قرارداد شامل جزئیاتی درباره عملیات خاک‌برداری و تسطیح زمین یا فشرده‌سازی خاک است. قرارداد تسطیح زمین عمرانی معمولاً بخش‌هایی نظیر تهیه و تامین مصالح، استفاده از ماشین‌آلات سنگین، کنترل کیفیت، زمان‌بندی دقیق پروژه، و مسئولیت‌های ایمنی در کارگاه را شامل می‌شود. پیمانکار باید تضمین کند که تسطیح زمین با رعایت همه استانداردهای لازم پروژه‌های عمرانی انجام شود تا از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود.

هزینه قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین

هزینه‌های قرارداد پیمانکاری تسطیح زمین می‌تواند بر اساس چندین عامل متفاوت باشد، از جمله نوع زمین، اندازه و محدوده پروژه، شرایط محیطی، و نوع تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده. به طور کلی، هزینه‌های پیمانکاری تسطیح زمین شامل هزینه‌های مستقیم (مانند هزینه‌های نیروی کار، ماشین‌آلات، سوخت و مواد مصرفی) و هزینه‌های غیرمستقیم (مانند هزینه‌های مدیریت، بیمه، و نگهداری تجهیزات) است. همچنین، عواملی مانند محل پروژه و دسترسی به منابع نیز می‌توانند بر هزینه‌های نهایی تأثیر بگذارند.

رسام جی پی اس

شرکت رسام جی پی اس (رسام لیان ماشین، رنجبران سابق) به عنوان تولیدکننده و عرضه کننده انواع ماشین آلات اتوماسیون کشاورزی، نماینده فروش تجهیزات تسطیح ماهواره ای و تسطیح لیزری کانامک کانادا با ارائه تجهیزات کشاورزی با بهترین کیفیت، همواره در تلاش بوده است تا رضایت مشتریان محترم را جلب نماید.

می توانید برای مشاهده به صفحه فروشگاه تحهیزات تسطیح زمین رسام جی پی اس  مراجعه کنید.

سوالات متداول

قرارداد تسطیح زمین یک قرارداد پیمانکاری است که میان کارفرما و پیمانکار برای آماده‌سازی و هموارسازی زمین منعقد می‌شود.

برای تنظیم قرارداد تسطیح زمین، مدارک هویتی طرفین، مدارک نمایندگی و اختیارات قانونی (در صورت حقوقی بودن) و اسناد مرتبط با پروژه مانند نقشه‌ها و مطالعات قبلی لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر رو پر کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

مشاوره رایگان دریافت کنید

با تکمیل فرم زیر همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت

"(ضروری)" indicates required fields