کاربرد جی پی اس در کشاورزی نوین

کاربرد جی پی اس در کشاورزی نوین

فهرست محتوای مقاله

سیستم موقعیت یاب جهانی ( GPS )، سیستمی مبتنی بر فناوری روز ماهواره است که به انسا‌ن کمک می‌کند تا بتواند موقعیت مکانی خود را در هر نطقه از کره زمین پیدا کند و یا بتواند به راحتی هر مکانی را جستجو کند. فناوری GPS، ابتدا برای کمک به ارتش ایالات متحده آمریکا برای پیدا کردن سربازان، هواپیماها و کشتی‌های خود در هر نقطه از جهان طراحی شد، اما به مرور زمان بر روی گوشی‌های تلفن همراه، خدمات اضطراری و نقشه‌ها نیز فعال و مورد استفاده قرار گرفت.

این فناوری روز دنیا، امروزه برای مطالعات علمی نیز به کار می‌رود و در حرفه‌های مختلف مانند هواشناسی برای پیش بینی شرایط آب و هوایی و زمین شناسی برای اندازه گیری حرکات زلزله از آن استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی در عرصه زمین شناسی، کاربرد جی پی اس در کشاورزی نیز با استقبال فراوانی روبرو شد که مزایای بسیاری برای کشاورزان داشت. برای بررسی کاربرد gps در کشاورزی و مزیت های آن تا انتهای مقاله همراه ما باشید؛

اجزا و عمکرد سامانه موقعیت یاب جهانی ( GPS)

GPS متشکل از سه بخش Space، Control و User است. بخش Space یا فضا شامل ۲۹ عدد ماهواره است که هر ۱۲ ساعت یک بار در ارتفاع حدود ۱۲۰۰۰ مایلی، به دور زمین می‌چرخند. بخش Control (کنترل)، ۲۹ ماهواره را ردیابی می‌کند و اطلاعات مداری را در اختیار آنها قرار می‌ دهد و در نهایت بخشUser یا کاربر که شامل کاربران و گیرنده‌های GPS آنهاست که اطلاعات ارزیابی شده را استفاده می‌کنند.

برای استفاده از امکانات مکان یابی GPS، ابتدا باید GPS بر روی دستگاه روشن شود. پس از آن اطلاعات مداری که ازطریق ماهواره‌ها به دست آمده در دستگاه بارگذاری و یا به اصطلاح دانلود می‌شود. برای بارگذاری اطلاعات دریافتی، تقریباً ۱۲ دقیقه زمان لازم است که این مدت زمان تنها در بار اول دانلود اطلاعات وجود دارد و پس از آن به دلیل ذخیره اطلاعات در حافظه دستگاه، نیازی به دانلود مجدد و صرف زمان نیست. برای دانلود اطلاعات، گیرنده GPS حداقل به سیگنا‌ل‌های دریافتی از ۳ ماهواره نیاز دارد تا بتواند موقعیت تقریبی خود را در طول و عرض جغرافیایی محاسبه کند و آن را در اختیار کاربر قرار بدهد که این تعداد برای محاسبه سه بعدی دقیق‌تر می‌تواند به چهار و یا حتی تعداد بیشتری ماهواره نیز افزایش بیابد.  

کاربرد GPS در کشاورزی

GPS در کشاورزی چه کاربردی دارد؟

پس از آشنایی با فناوری GPS و نحوه عملکرد آن، بهتر است که موارد به کارگیری آن در بخش‌های مختلف زندگی نیز مشخص شود. یکی از حوزه های استفاده از  GPS، کشاورزی است که به دلیل افزایش استفاده از آن، قصد داریم در این بخش از مقاله به برخی از موارد کاربرد جی پی اس در کشاورزی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اشاره کنیم. مهم‌ترین کاربرد جی پی اس در کشاورزی شامل موارد ذیل است:

نمونه برداری از خاک

برای نمونه برداری خاک در زمین‌های بزرگ می‌توان به کمک فناوری  جی پی اس در کشاورزی، محل‌های دقیق نمونه برداری را مشخص و پس از آن به کمک نرم افزارهای نقشه برداری، مکان‌های مشخص شده را تعیین کرد. مهم‌ترین نتیجه این کار این است که می‌توان پس از نمونه برداری و بررسی خاک، داده‌های به دست آمده را دوباره بر روی نقشه ترسیم کرد و متناسب با نتایج، تصمیمات مناسب برای هرقسمت از زمین از جمله تصفیه خاک اتخاذ کرد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود. کاربرد جی پی اس در کشاورزی به تعیین نوع محصولی که باید کاشت شود نیز کمک می‌کند.

کنترل تراکتور

 برای شخم زدن زمین کشاورزی، تراکتور از اصلی‌ترین ابزارها محسوب می‌شود. تراکتور حالت خود‌ران ندارد و برای استفاده از تراکتور نیاز است که اپراتور و کارگر با تجربه، آن را در زمین به حرکت درآورد. با استفاده از فناوری جی پی اس در کشاورزی، کشاورزان می‌توان برای تراکتور برنامه حرکتی تنظیم کنند تا مسیر حرکت را دنبال کند و بدون نیاز به کارگر و هزینه بالا، زمین را برای کاشت و کشاورزی آماده کند.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود

مقابله با حشرات

 معمولاً حشرات به عنوان آفت محصولات کشاورزی، تمامی زمین کشاورزی را مورد حمله قرار نمی‌دهند. به همین دلیل کشاورزان می‌توانند با کمک فناوری جی پی اس، مکان حشرات را شناسایی و تعیین کنند و با هدف قرار دادن آنها، حشرات را از بین ببرند. کاربرد جی پی اس در کشاورزی باعث می‌شود که هم به جای تمامی زمین کشاورزی، تنها مکان تجمع حشرات آفت زدایی شود و هم علاوه بر جلوگیری از تجمع مجدد آنها، در هزینه و زمان برای از بین رفتن آنها و آسیب به محصولات صرفه جویی شود.

ردیابی دام 

در روش‌های سنتی ، کنترل و مراقبت از دام‌ها همراه با نگهداری حیواناتی مانند سگ بود. از دیگر موارد کاربرد جی پی اس در کشاورزی این است که می‌توان به راحتی دام‌ها را تحت نظر گرفت و از محل دقیق رفت و آمد آنها مطلع شد.

نظارت بر بازدهی زمین

عملکرد صحیح و مورد قبول زمین را می‌توان از روی محصول به دست آمده تخمین زد. به همین دلیل با تقسیم زمین به قطعات کوچک و استفاده از GPS می‌توان بازده نهایی هر قسمت را مشخص و بر روی نقشه ترسیم کرد. بنابراین می توان گفت از دیگر موارد کاربرد جی پی اس در کشاورزی این است که با کمک نقشه به دست آمده، درک بهتری از موقعیت زمین و تصمیم گیری در مورد کاشت بعدی محصول به دست خواهد آمد.

رسام جی پی اس

شرکت رسام جی پی اس ( رسام لیان ماشین، رنجبران سابق ) با بیش از ۱۵ سال تجربه موفق در زمینه تولید و تامین سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی کشاورزی، اتوماسیون ماشین‌آلات کشاورزی و راهسازی، انواع تجهیزات تسطیح ماهواره‌ای و تسطیح لیزری، به اولین و برترین صادرکننده تجهیزات کنترل هوشمند ماشین‌آلات کشاورزی و عمرانی در ایران تبدیل شده است. این مجموعه در تلاش است تا با ارائه به‌روزترین، دقیق‌ترین و کارآمدترین تجهیزات کشاورزی پاسخگوی نيازهای مشتريان خود باشد.

می توانید برای مشاهده محصولات به صفحه تجهیزات تسطیح فروشگاه رسام جی پی اس مراجعه کنید.

سوالات متداول

برای نقشه برداری زمین، استفاده در تراکتور برای تسطیح، ردیابی دام و نظارت بر بازدهی زمین از جی پی اس می توان استفاده کرد.

نقشه برداری، ردیابی ماشین آلات کشاورزی و بررسی بهره وری زمین برای تولید محصولات از مهمترین کاربردهای جی پی اس در کشاورزی است.

نظر خود را بنویسید

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید