نکات مهم پیش از عملیات تسطیح زمین

نکات مهم در عملیات تسطیح اراضی

فهرست محتوای مقاله

تسطیح از جمله اقدامات ضروری و مورد نیاز در امر کشاورزی محسوب می‌شود که شامل صاف کردن زمین و جابه جایی خاک‌های اضافه برای ایجاد سطحی هموار برای کشاورزی است. اهمیت زیاد تسطیح زمین به دلیل اثری است که این اقدام بر روی کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش هزینه‌ها و هدررفتن آب دارد. اما تسطیح زمین تنها برای کشاورزی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در عملیات عمرانی و راهسازی نیز تسطیح زمین منجر به پایداری سازه‌ها و افزایش اطمینان از هموار بودن زمین می‌شود. 

ارزیابی های لازم پیش از عملیات تسطیح اراضی

ناهمواری زمین، یکی از دلایل توزیع ناهماهنگ آب و رطوبت خاک است که تاثیر زیادی بر روی رویش و به وجود آمدن محصول دارد؛ به همین دلیل، تسطیح و هموار کردن زمین می‌تواند کمک زیادی به بهبود عملکرد خاک و به تبع آن برداشت محصول مرغوب شود. در این مقاله قصد داریم نکات کاربردی و مهم در هموار کردن زمین را بیان کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 ارزیابی زمین

پیش از هموار کردن زمین، باید زمینی که قصد تسطیح آن را دارید، از نظر نوع خاک، شیب زمین، زهکشی و وجود هرگونه مانعی، مورد بررسی قرار بگیرد. این بررسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تکنیک و روش برای تسطیح زمین و تجهیزات مورد نیاز برای آن را انتخاب کنید.

انتخاب تجهیزات مناسب

انتخاب تجهیزات برای عمل تسطیح زمین، به نوع خاک، شیب زمین و نیز بزرگی و یا کوچکی مساحت پروژه بستگی دارد. مهم‌ترین تجهیزاتی که در عمل تسطیح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل بولدوزر، گریدر، اسکراپر و بیل مکانیکی می‌باشند.

تسطیح کننده لیزری

تسطیح کنده لیزری، به دلیل استفاده از لیزر برای هموار کردن زمین، از دقت بالایی برخوردار است. در این دستگاه، سیگنال‌های لیزر با هدایت سطل‌های جابه جایی خاک، عمل تسطیح را انجام می‌دهند، به همین دلیل استفاده از این نوع تسطیح کننده‌ها، انتخاب خوبی برای پروژه‌های بزرگ است که می‌تواند با کاهش فعالیت نیروی کار، در زمان و هزینه صرفه جویی کند.

زهکشی مناسب زمین

زهکشی درست و مناسب زمین، می‌تواند از فرسایش و فشردگی خاک جلوگیری کند، به همین دلیل پیش از تسطیح زمین، در نظر گرفتن شیب زمین و اطمینان از هدایت آب از میان هرگونه سازه و محصول در زمین ضروری است تا عمل هموارسازی به خوبی انجام شود.

آماده سازی خاک برای تسطیح

آماده سازی خاک

آماده کردن خاک پیش از تسطیح زمین، شامل برداشتن هرگونه سنگ، زباله و یا پوشش گیاهی است که ممکن است در روند تسطیح زمین، مشکلاتی را ایجاد کنند. همچنین مرطوب کردن خاک برای سهولت جابه جایی خاک و فشرده شدن آن نیز جزو عملیات  آماده کردن خاک برای تسطیح زمین محسوب می‌شود.

فشرده سازی خاک

فشرده سازی خاک شامل فشار دادن خاک و انباشته آن بر روی هم برای ایجاد سطحی محکم و پایدار در زمین است. این عمل خصوصاً در مناطقی که قصد استفاده از ماشین آلات و سازه‌های سنگین وجود دارد، بسیار اهمیت دارد. برای فشرده سازی خاک می‌توان از از روش‌های مختلفی مانند جابه جایی خاک‌ها استفاده کرد.

کنترل کیفیت کار

برای شناسایی مشکلات در عملیات تسطیح زمین و عدم نیاز به انجام کار مجدد، باید به وسیله ابزارهایی مانند تسطیح کننده لیزری و یا دستگاه نقشه برداری لیزری، ارتفاع سطح زمین به طور منظم بررسی و اندازه‌گیری شود. این عمل علاوه بر شناسایی مشکلات احتمالی، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیز می‌شود.

نیروی کار حرفه‌ای

برخلاف این تصور که تسطیح زمین، عملی ساده است اما بهتر است که برای پروژه‌های بزرگ و یا درصورت نداشتن تخصص و تجربه حتی برای پروژه‌های کوچک، از یک نیروی کار حرفه‌ای و با تجربه استفاده شود. مزیتی که در استفاده از نیروی متخصص وجود دارد، این است که علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، می‌توان زمین را با دقت و به درستی مورد ارزیابی قرار داد و اطمینان داشت که تسطیح زمین در حد استانداردی بالا انجام شده است.  

ایمنی

تسطح زمین، عملی خطرناک است و نیاز به استفاده از تجهیزات ایمن و سالم دارد. در ابتدا بهتر است که درشرایط جوی نامساعد از تسطیح زمین خودداری کرد. سپس با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و رویه‌های ایمنی، از تجهیزاتی مانند کلاه سخت، دستکش و عینک ایمنی استفاده کرد و با بررسی مرتب تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده، از سالم بودن آنها مطمئن شد.

نتیجه گیری

تسطیح زمین، عملی ضروری برای کشاورزی، ساخت و ساز و محوطه سازی است که هم می‌تواند عملکرد محصولات کشاورزی را بهبود ببخشد و هم با تضمین پایداری سازه‌ها، در زیبایی مناطق هم موثر باشد. بهترین روش در تسطیح زمین، شامل ارزیابی محل، انتخاب تجهیزات مناسب، استفاده از تسطیح کننده‌های لیزری، در نظرگرفتن دقیق زهکشی، آماده سازی خاک، فشرده سازی خاک، کنترل کیفیت کار، ایمنی و در صورت لزوم استفاده از نیروی کار حرفه‌ای است که در مجموع می‌توانند موفقیت پروژه تسطیح زمین را تضمین کنند.

رسام جی پی اس

شرکت رسام جی پی اس ( رسام لیان ماشین، رنجبران سابق ) با بیش از ۱۵ سال تجربه موفق در زمینه تولید و تامین سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی کشاورزی، اتوماسیون ماشین‌آلات کشاورزی و راهسازی، انواع تجهیزات تسطیح ماهواره‌ای و تسطیح لیزری، به اولین و برترین صادرکننده تجهیزات کنترل هوشمند ماشین‌آلات کشاورزی و عمرانی در ایران تبدیل شده است. این مجموعه در تلاش است تا با ارائه به‌روزترین، دقیق‌ترین و کارآمدترین تجهیزات کشاورزی پاسخگوی نيازهای مشتريان خود باشد.

می توانید برای مشاهده محصولات به صفحه فروشگاه محصولات رسام جی پی اس مراجعه کنید.

سوالات متداول

انتخاب تجهیزات برای تسطیح زمین، به مساحت زمین، بزرگی و یا کوچکی پروژه، نوع خاک و شیب زمین بستگی دارد. متداول‌ترین تجهیزات برای تسطیح زمین شامل بولدوزر، گریدر، اسکراپر و بیل مکانیکی است.

ضرورت رعایت ایمنی در هنگام تسطیح، به دلیل وجود خطرات در هنگام هموار کردن زمین و جابه جایی خاک است. از جمله اقداماتی که باید در هنگام تسطیح زمین برای تامین ایمنی انجام داد، می‌توان به رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌های کار ایمن، استفاده از تجهیزات سالم و مطمئن و رعایت ایمنی بدنی مانند به کارگیری کلاه و دستکش اشاره کرد.

نظر خود را بنویسید

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید