هزینه تسطیح لیزری زمین کشاورزی چقدر است؟

هزینه تسطیح لیزری زمین کشاورزی

فهرست محتوای مقاله

تسطیح یا صاف کردن زمین، از جمله اقداماتی است که هم برای زمین‌های کشاورزی و هم زمین‌های دارای بنا انجام می‌شود. هدف از این مسطح سازی، ایجاد پایه‌ای صاف برای ساخت و سازها و یا توزیع یکنواخت آب در زمین‌های کشاورزی است؛ عوامل متعددی می‌تواند در تعیین هزینه تسطیح زمین موثر باشند. تفاوت در اندازه زمین، شیب زمین، ویژگی‌ها و شرایط خاصی که زمین مورد نظر می‌تواند داشته باشد، هریک به تنهایی و یا در مجموع هزینه خاکبرداری و تسطیح زمین را متفاوت می‌کند، به همین دلیل قیمت تسطیح زمین بسیار متغیر است.

هزینه تسطیح لیزری زمین کشاورزی

مهم‌ترین نتیجه تسطیح اراضی کشاورزی، کاهش مصرف آب و به تبع آن مدیریت آبیاری و افزایش محصولات است. ماشین آلات به همراه تجهیزات لیزری و ماهواره ای، باعث افزایش دقت در شیب بندی زمین خواهند شد. به طور کلی هزینه آماده سازی زمین کشاورزی برای مسطح سازی، به جنس خاک زمین کشاورزی، میزان حجم عملیات در هر هکتار زمین کشاورزی و مساحت زمین بستگی دارد. مثلاً در یک زمین کشاورزی با بافت سنگین، سرعت مسطح سازی نسبت به خاک‌های سبک و شنی کمتر است و زمان بیشتری برای مسطح سازی نیاز است؛ در نتیجه هزینه‌ تسطیح زمین کشاورزی با این ویژگی بافتی، به دلیل نیاز به زمان و نیروی کار بیشتر، بالاتر است. همچنین در هکتارهای بالا به دلیل میزان خاکبرداری بیشتر، هزینه خاکبرداری و جابه‌جایی و در نتیجه حمل و نقل افزایش می‌یابد که این امر بر روی هزینه‌های تمام شده اثرگذار است؛ از این رو قیمت تسطیح لیزری زمین کشاورزی قابل تغییر است و نمی‌توان هزینه‌ای یکسان را مشخص کرد. استفاده از دستگاه‌های لیزری و ماهواره ای برای مسطح سازی زمین کشاورزی، دقت و کارآیی تسطیح را بیشتر می‌کند که این امر پس از پایان کار و تولید محصول مشخص می‌شود؛ به همین دلیل هزینه تسطیح لیزری به دلیل گران‌تر بودن تجهیزات ،نسبت به روش معمولی بیشتر است، اما برای تعیین قیمت تسطیح لیزری زمین کشاورزی، همانند روش‌های معمولی باید، نوع خاک، مقدار هکتار زمین کشاورزی و شرایط زمین از نظر پستی و بلندی در نظر گرفته شود.

هزینه تسطیح زمین به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه تسطیح زمین، شامل مدت زمان انجام کار، دستمزد نیروی کار، ابزار و ماشین آلات مانند گریدر، لودر و بیل مکانیکی است. اما بخش مهم و اصلی آن شامل پاکسازی زمین و نقشه برداری است، به همین دلیل معمولاً محاسبه هزینه‌ها با قیمت خاکبرداری و تسطیح مشخص می‌شود.

مقیاس زمین: به طور معمول، زمین‌های بزرگتر به تجهیزات تسطیح زمین و نیروی انسانی بیشتری نسبت به زمین‌های کوچک‌تر نیاز دارند و همین موضوع یکی از دلایل تفاوت در هزینه خاکبرداری و تسطیح زمین در زمین‌های مختلف می‌شود. اما در برخی مواقع زمین‌های کوچک‌تر در مقایسه با زمین‌های بزرگتر، هزینه‌های بیشتری را برای مالک به وجود می‌آورند. دلیل این امر مواردی مانند جنس خاک، ناهمواری‌ها و شیب زمین است که زمان زیادی صرف تسطیح خواهد شد. زمان و هزینه زمین های کوچک برای تسطیح اگرچه در ظاهر باید کم باشد اما در واقع وجود این موارد در مقایسه با مقیاس‌های بزرگتر، می‌تواند هزینه تسطیح و خاکبرداری را بیشتر کند.

ناهمواری و شیب زمین : در تسطیح زمین‌هایی که دارای شیب هستند، نیاز به برداشتن و جابه جایی خاک است و یا زمین‌هایی که دارای گودی و فرورفتگی هستند، نیاز به پر کردن خاک دارند که همین باعث می‌شود هزینه خاکبرداری و تسطیح در این قبیل زمین‌ها نسبت به زمین‌هایی که پستی و بالا و بلندی کم‌تری دارند، بیشتر بشود.

هزینه تسطیح زمین

وجود سازهای اضافی: از دیگر مواردی که می‌تواند در تعیین قیمت تسطیح و خاکبرداری زمین موثر باشد، سازه‌های موجود در زمین است که توسط انسان ایجاد شدند و نمونه بارز آن، حصار است که برداشتن و حذف آن می‌تواند هزینه‌ای اضافه برای تسطیح زمین داشته باشد.

تخصص و مهارت نیروی انسانی : نقشه برداری زمین برای تعیین مرز در خاکبرداری و تسطیح، بخش اصلی هزینه تسطیح را تشکیل می‌دهد که کمک گرفتن از یک نقشه‌بردار متبحر و دقیق را ضروری می‌کند. نیروی کار به کار گرفته شده نیز باتوجه به تجربه و مهارتی که دارد می‌تواند در تعیین هزینه‌ها دخالت داشته باشد و معمولاً این بخش از هزینه‌ها در تعیین قیمت تسطیح زمین در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بسیار موثر است و آن را متفاوت می‌کند.

دریافت مجوز و اقدامات قانونی : همچنین ممکن است زمینی که قصد مسطح سازی آن وجود دارد، دارای مجرا و کانال و یا حتی کابل‌های سیم باشد که بدون توجه به آنها علاوه بر ایجاد خطر، تخلف نیز باشد؛ از این رو گرفتن مجوز از مراکز ذی ربط اقدامی است که هزینه‌ای اضافی و جانبی را ایجاد می‌کند و باید در برآورد قیمت تسطیح زمین مورد توجه قرار بگیرد. تاثیر مجوزها در هزینه تسطیح زمین، در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی، هزینه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

نتیجه گیری:

به طور کلی باید توجه داشت که پایان تسطیح به منزله پایان هزینه‌ها نیست و مسطح کردن زمین ابتدای کار است و مراقبت از آن نیازمند هزینه‌های دیگری است. همچنین پس از پایان تسطیح، جابه جایی و انتقال خاک‌های اضافه، استفاده از وسایلی همچون کامیون را ضروری می‌کند که همین موضوع در محاسبه هزینه خاکبرداری و تسطیح زمین موثر است و باعث می‌شود تا دوری و نزدیکی زمین مورد نظر به محل تخلیه و مقدار خاک در هزینه حمل و نقل موثر باشند و مثلاً هزینه تسطیح زمین صنعتی را نسبت به یک زمین کشاورزی و یا مسکونی تغییر دهد.

سوالات متداول :

۱. قیمت تسطیح زمین کشاورزی چقدر است؟

برای تسطیح زمین کشاورزی نمی‌توان به طور دقیق مبلغی را مشحص کرد و هزینه تمام شده برای آن در زمین‌های مختلف با شرایط گوناگون و نوع تجهیزات به کار برده شده متفاوت است.

۲.هزینه تسطیح زمین به چه عواملی بستگی دارد؟ مقیاس زمین، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز، دستمزد نیروی کار و زمان صرف شده مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر قیمت تسطیح زمین هستند.

۳. هزینه تسطیح لیزری چقدر است؟ استفاده از تجهیزات لیزری برای تسطیح زمین، دقت و کارآیی تسطیح را بیشتر می‌کند. به همین دلیل هزینه تسطیح لیزری نسبت به روش معمولی گران‌تر است.

نظر خود را بنویسید

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

رسام جی پی اس، پیشگام در تسطیح ماهواره ای و تسطیح لیزری زمین های کشاورزی، تولید کننده و وارد کننده تجهیزات تسطیح زمین.

دسترسی سریع

تماس با ما

02166593922
info@rassamgps.com
تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی کوچه حسنی