مزایای تسطیح لیزری زمین چیست؟

مزایای تسطیح لیزری

فهرست محتوای مقاله

هموارکردن زمین به کمک فناوری لیزر، روشی جدید و پیشرفته در کشاورزی و ساخت و ساز جهت دستیابی به سطحی یکنواخت و دقیق است. این روش با استفاده از لیزر، تسطیح دقیق زمین، توزیع بهینه آب، بهبود محصولات کشاورزی و افزایش کارایی کلی تسطیح را به دنبال دارد. علاوه بر این، تسطیح لیزری می‌تواند به کاهش هزینه‌های زیست محیطی کمک کند. با استفاده از این فناوری، می‌توان به کاهش مصرف آب و انرژی برای اجرای تسطیح سطح زمین کمک کرد. این روش همچنین می‌تواند به کاهش دفع مواد شیمیایی و کاهش آلودگی هوا و آب کمک کند. ما در این مقاله رسام جی پی اس در مورد مزایای تسطیح لیزری زمین های کشاورزی و دقت آن صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

مزیت های تسطیح لیزری در کشاورزی و دامداری

بهره‌گیری از سیستم  لیزری تسطیح باعث یکنواختی دقیق سطوح ناهموار زمین می‌شود که در نتیجه آن مزایای زیادی برای کشاورزان به دست می‌آید. از جمله مهم‌ترین مزایای تسطیح لیزری اراضی که می‌توان در این روش هموارسازی به آن اشاره کرد عبارت است از:

افزایش بهره‌وری محصول

سطح هموار و صاف اجازه نفوذ و جذب بهتر آب را به زمین می‌دهد و باعث رطوبت همیشگی زمین می‌شود. این امر به نوبه خود علاوه بر رشد یکنواخت محصولات، با کاهش مشکلات کم ‌آبی، عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی را نیز بهبود می‌بخشد.

حفظ آب

یکی از اصلی‌ترین مزایای تسطیح لیزری زمین‌های کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب است چراکه ایجاد سطح صاف و هموار، باعث توزیع یکنواخت آب در سطح زمین می‌شود و مناطق کم ارتفاع و پستی و بلندی زمین را از بین می‌برد و در نتیجه مانع تجمع و یا روان شدن آب و هدر رفتن آن می‌شود. این عمل با استفاده بهینه از آب و صرفه جویی در مصرف آن، به طور غیرمستقیم باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در آن نیز می‌گردد.

مزایای تسطیح لیزری

کاهش فرسایش خاک

به طور طبیعی، جریان آب در زمین‌های دارای شیب بیشتر است و همین امر باعث فرسایش خاک می‌شود. تسطیح لیزری زمین، به دلیل دقت بالایی که در آن وجود دارد، شیب‌ها را از بین می‌برد و به دنبال آن می‌تواند فرسایش خاک را نیز به حداقل برساند. از جمله مزایایی که کاهش فرسایش خاک دارد، کمک به حفظ خاک سطحی، جلوگیری از از دست رفتن مواد مغذی خاک و حفظ سلامت خاک در طولانی مدت است.

صرفه جویی در زمان و افزایش راندمان کار

فناوری لیزر بکاررفته در تسطیح لیزری زمین کشاورزی، باعث درجه بندی دقیق شیب زمین می‌شود، در نتیجه نیاز به نقشه برداری و درجه بندی دستی زمین از بین می‌رود. درجه بندی شیب که بخش مهمی در هموارسازی زمین است زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد اما به کمک تجهیزات لیزری تسطیح، از یک طرف، این زمان کاهش می‌یابد و از طرف دیگر، درجه بندی دقیق و مناسب‌تری انجام می‌شود که باعث بالا رفتن کارایی بیشتر تسطیح خاک می‌گردد.

افزایش راندمان ماشین آلات تسطیح زمین

ماشین آلات تسطیح زمین در سطوح صاف و هموار نسبت به سطوح ناهموار، حرکت آرام و منظم‌تری دارند؛ در نتیجه سوخت کمتر، استهلاک و خرابی کمتر و کارایی بیشتری دارند، به همین دلیل در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری عمل تسطیح زمین به طور غیر مستقیم موثر هستند.

بهبود کیفیت ساخت و سازها

عمل تسطیح زمین برای هموار کردن سطوح ناهموار است، به همین دلیل تنها در امر کشاورزی به کار نمی‌رود. ازجمله موارد تسطیح زمین، استفاده از این روش برای زیرسازی ساخت وسازها و بناهاست. از این رو با تسطیح لیزری زمین ، می‌توان کیفیت و پایداری زیرساخت‌های بناها را  افزایش داده و خطر مسائل ساختاری مرتبط با آن را نیز در آینده به حداقل رساند.

بهبود شرایط نگهداری دام

تسطیح لیزری زمین می‌تواند به بهبود شرایط نگهداری دام‌ها کمک کند. با استفاده از این فناوری، سطح زمین صاف و بدون تپه و شیبی می‌شود که بهبود شرایط نگهداری دام‌ها را در ارتفاعات و شیب‌داری‌ها کمک می‌کند.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود

دقت در تسطیح زمین به روش لیزری

دقت و صحت بالا، دو عامل مهم در تسطیح لیزری هستند که باعث هموارسازی مناسب و موفق‌ آمیز زمین می‌شوند. فناوری لیزر با کمک تجهیزات پیشرفته، اندازه‌گیری و تنظیمات دقیق و به تبع آن نتیجه مطلوب را فراهم می‌کند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا با بررسی دقت و صحت در عمل تسطیح زمین، مزایای تسطیح لیزری و تفاوت آن با روش‌های سنتی را بیان کنیم.

اندازه گیری دقیق

روش لیزری بر پایه اندازه گیری دقیق ارتفاع زمین است. دلیل این امر وجود فرستنده‌های لیزر است که پرتوهای لیزر را از صفحه مرجع ارسال می‌کنند و گیرنده‌های نصب شده بر روی تجهیزات تسطیح زمین، با شناسایی و دریافت آنها، ارتفاع دقیق زمین را مشخص می‌کنند. این دقت از اندازه گیری کمک می‌کند تا تجهیزات تسطیح بتوانند ارتفاع تیغه و یا سطل را مطابق با شیب مورد نظر زمین تنظیم کنند.

یکنواختی سطح زمین

به دلیل بالا بودن دقت در تسطیح زمین به روش لیزری، هموارسازی زمین نیز در تمامی قسمت‌های زمین به صورت یکنواخت و هماهنگ انجام می‌شود. مزیت خوبی که این کار دارد این است که مانع تجمع آب می‌شود و درنتیجه آبیاری کارآمد و به تبع آن رشد مناسب محصول فراهم می‌شود. فناوری لیزر در این روش، شیب ثابت و توزیع یکنواخت آب و مواد مغذی را به همراه دارد که همین امر باعث رشد بهینه محصول، کاهش هدر رفتن آب و به حداکثر رسیدن بهره‌وری می‌شود.

به حداقل رساندن ناهمواری ها در تسطیح لیزری

هنگامی که عمل تسطیح با دقت بالایی انجام می‌شود، سطوح ناهمواری کاهش می‌یابد. در روش‌های سنتی، دقت کافی در رفع ناهمواری‌ها، یعنی پرکردن پستی‌های زمین و برداشت خاک از برآمدگی‌های خاک وجود ندارد. اما فناوری لیزر این امکان را فراهم می‌کند تا تجهیزات تسطیح زمین بتوانند با دقت بالایی، خاکبرداری را انجام دهند و در نتیجه سطحی مطلوب و صاف به دست بیاید.

کاهش خطای انسانی

در روش‌های سنتی تسطیح زمین، شیب بندی زمین معمولاً به صورت ذهنی و همراه با خطا انجام می‌شود که باعث ناهموار بودن زمین می‌شود؛ اما در روش لیزری، به دلیل آنکه اندازه‌گیری‌ها و تنظیمات به صورت خودکار انجام می‌شود، خطای انسانی کاهش می‌یابد و در نتیجه فرآیند تسطیح زمین به شکلی مناسب انجام می‌شود.

بهره‌وری زمان و منابع

دقت و صحتی که در روش لیزری وجود دارد باعث بهره‌وری زمان و منابع می‌شود چراکه با اندازه گیری و تنظیمات دقیق، نیاز به دوباره کاری و انجام اصلاحات را کاهش می‌دهد. از این رو این امر باعث صرف جویی در زمان و منابع و به تبع آن هزینه‌ها می‌شود.

نتیجه گیری:

استفاده از تجهیزات لیزری یکی از بهترین روش های هموارسازی است که با کمک پرتو لیزر، اندازه گیری دقیق در شیب بندی زمین انجام می‌شود و با کمترین خطا، سطح یکنواختی را ایجاد می‌کند.  مهمترین مزایای تسطیح لیزری، کاهش هزینه های کشاورزی، افزایش بهره وری و بهبود مدیریت آبیاری است. همچنین دقت و درستی تسطیح به روش لیزری، به عنوان عواملی هستند که استفاده از فناوری لیزر و تجهیزات پیشرفته آن را برای به دست آوردن سطحی یکنواخت و استفاده کارآمد از منابع، نسبت به روش‌های سنتی، ضروری و با ارزش‌تر می‌سازد.

رسام جی پی اس

شرکت رسام جی پی اس ( رسام لیان ماشین، رنجبران سابق ) با بیش از ۱۵ سال تجربه موفق در زمینه تولید و تامین سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی کشاورزی، اتوماسیون ماشین‌آلات کشاورزی و راهسازی، انواع تجهیزات تسطیح ماهواره‌ای و تسطیح لیزری، به اولین و برترین صادرکننده تجهیزات کنترل هوشمند ماشین‌آلات کشاورزی و عمرانی در ایران تبدیل شده است. این مجموعه در تلاش است تا با ارائه به‌روزترین، دقیق‌ترین و کارآمدترین تجهیزات کشاورزی پاسخگوی نيازهای مشتريان خود باشد.

می توانید برای اطلاع از قیمت دستگاه تسطیح لیزری با کارشناسان رسام جی پی اس تماس بگیرید.

سوالات متداول

تسطیح لیزری زمین کشاورزی به معنای استفاده از دستگاه های تسطیح لیزری برای بهبود شرایط زمین کشاورزی است. این روش با استفاده از لیزر، سطح زمین را تسطیح و مرتب می کند که به کاهش هزینه های کشاورزی و بهبود بهره وری کشاورزی کمک می کند.

بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، کاهش هزینه های کشاورزی، افزایش بهره وری کشاورزی، کاهش مصرف آب و انرژی و حفظ محیط زیست از مهمترین مزایا تسطیح لیزری زمین است.

دستگاه های تسطیح لیزری با استفاده از لیزر و سیستم های GPS و سنسورهایی که اطلاعات در مورد زمین فراهم می کنند، می توانند به طور دقیق تر و بهتری زمین را تسطیح کنند.

بله، تسطیح لیزری زمین کشاورزی برای تمامی نوع محصولات کشاورزی قابل اعمال است. از جمله محصولاتی مانند گندم، جو، سیب زمینی، خیار، گلخانه ها، و غیره.

استفاده از تسطیح لیزری زمین کشاورزی به برداشت و توسعه محصولات کشاورزی کمک می کند اما ممکن است در برخی موارد به محیط زیست آسیب برساند، به عنوان مثال با کاهش تنوع زیستی و تغییرات در ویژگی های خاک. با این حال، با استفاده از روش های مناسب و مدیریت مناسب زمین، می توان از هرگونه خطر برای محیط زیست جلوگیری کرد.

نظر خود را بنویسید

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید