فناوری های پیشرفته در ماشین آلات خودکار تسطیح زمین

تکنولوژی های پیشرفته در ماشین آلات تسطیح زمین

فهرست محتوای مقاله

آماده سازی زمین پیش از شروع کاشت یا عملیات اصلی ساخت و ساز، مرحله حیاتی به شمار می‌رود. ماشین های تسطیح خودکار نقش اساسی در تسطیح اصولی و دقیق جهت تامین امنیت و تعادل سازه‌ها و همچنین توزیع یکنواخت آب در سطح زمین های کشاورزی، بهبود رشد گیاهان و عملکرد کشاورزی دارند.

در ساخت ماشین آلات تسطیح، آلیاژ با مقاومت و دوام بالا مانند فولاد تقویت‌شده بکار می‌رود که در عملیات‌های سنگین، مقاومت خوبی دارد. مدل‌های پیشرفته ماشین آلات تسطیح شامل فناوری‌های جدید GPS در سیستم های کنترل لیزری و ماهواره ای هستند و به گونه ای طراحی شده اند که دقت و کارایی عملیات تسطیح را افزایش می‌دهند که در ادامه به بررسی و کارایی این سیستم های پیشرفته خواهیم پرداخت؛

اجزاء و عملکرد ماشین آلات تسطیح زمین خودکار

ماشین آلات تسطیح زمین خودکار دارای اجزای مختلفی هستند. این اجزا از طریق ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته کار می‌کنند. اجزای اصلی این ابزارهای پیشرفته تسطیح اراضی عبارتند از:

  • فناوری سیستم موقعیت یاب جهانی GPS

گیرنده‌های (GPS): با توجه به این که دستگاه‌های تسطیح زمین خودکار به گیرنده‌های GPS مجهز هستند، می‌توانند سیگنال‌ها را از چندین ماهواره دریافت کنند. گیرنده‌ها GPS موقعیت و ارتفاع دستگاه‌های تسطیح را تعیین کرده و اطلاعات مکان را به صورت دقیقی ارائه می‌کنند.

موقعیت‌یابی سینماتیک در زمان واقعی (RTK): فناوری RTK با تصحیح خطاهای سیگنال ناشی از شرایط جوی یا تداخل سیگنال، باعث افزایش دقت GPS می‌شوند. این فناوری‌ها منجر به دقت بسیار بالای ماشین آلات تسطیح زمین می‌شوند.

  • فناوری لیزر

فرستنده‌های لیزری: دستگاه‌های تسطیح اراضی از فرستنده‌های لیزری برای انتشار پرتوهای لیزری در سراسر زمین کشاورزی استفاده می‌کنند. این فرستنده‌ها سطح ارتفاع مورد نظر را برای عملیات تسطیح زمین تعیین می‌کنند.

گیرنده‌های لیزری: گیرنده‌های لیزری بر روی دستگاه نصب شده و ارتفاع پرتوهای ارسالی را تشخیص می‌دهند. این گیرنده‌ها بازخورد را به سیستم کنترل اتوماتیک ارسال کرده و باعث می‌شوند که ماشین آلات بتوانند موقعیت و ارتفاع تیغه خود را متناسب با آن تنظیم کنند.

 

فناوری لیزری در ماشین آلات تسطیح

  • سیستم‌های هیدرولیک و کنترل تیغه‌ها

محرک‌های هیدرولیک: ماشین‌های تسطیح زمین خودکار، برای کنترل حرکت و موقعیت تیغه‌ها از سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌کنند. محرک‌های هیدرولیک ارتفاع و شیب تیغه دستگاه تسطیح را بر اساس GPS و داده‌های دریافتی لیزری تنظیم کرده و از این طریق، عملیات تسطیح دقیق اراضی را تضمین می‌کنند.

سیستم‌های کنترل تیغه: سیستم‌های کنترل تیغه ماشین، داده‌های ورودی را از GPS، گیرنده‌های لیزری و همچنین اپراتور دستگاه دریافت کرده و بعد از تفسیر، موقعیت، زاویه و عمق را برای ایجاد سطح هموار و صاف تنظیم می‌کند.

  • جمع‌آوری و پردازش اطلاعات:

حسگرها و جمع‌آوری داده‌ها: دستگاه‌ تسطیح اراضی خودکار، به حسگرهایی مجهز هستند که در طول فرایند تسطیح زمین، نقاط داده مختلف را گردآوری می‌کند. این حسگرها، ارتفاع و شیب و سایر اطلاعات زمین را ثبت می‌کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های کنترل: داده‌های گردآوری شده به وسیله سیستم‌های کنترل داخلی با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته پردازش و آنالیز می‌شوند. این الگوریتم‌ها با تفسیر داده‌ها، به محاسبه تنظیمات لازم پرداخته و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای کنترل دقیق تیغه‌ها را به سیستم‌های هیدرولیک ارائه می‌دهند.

رابط اپراتور: دستگاه تسطیح اراضی اتوماتیک، مجهز به رابط اپراتور یا پنل کنترل است. پنل کنترل این امکان را برای اپراتور فراهم می‌کند که پارامترهای تسطیح زمین را تنظیم و بر آن‌ها نظارت داشته باشد. اپراتورها می‌توانند داده‌های آنی را مشاهده کرده و تنظیمات مربوط به تراز را انجام دهند. در صورت نیاز اپراتور قادر به لغو کنترل‌های خودکار دستگاه است.

کاربرد ماشین آلات تسطیح زمین خودکار

ابزارهای تسطیح زمین پیشرفته دارای کاربردهای متنوعی در کشاورزی مدرن هستند. برخی از کاربردهای کلیدی این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • آماده‌سازی مزارع و ایجاد بستر مناسب برای بذرافشانی
  • پاکسازی زمین: قبل از کاشت، از ماشین آلات تسطیح زمین برای پاکسازی زمین از موانعی مانند سنگ، پوشش‌های گیاهی و زباله استفاده می‌شود. این ماشین‌ها زمین را تسطیح کرده و آن را برای عملیات بعدی آماده می‌کنند.
  • آماده‌سازی خاک: با ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت، دستگاه تسطیح زمین خودکار به آماده‌سازی خاک برای کاشت کمک می‌کند. این دستگاه‌ها مناطق مرتفع را تسطیح کرده و مناطق دارای پستی را پر می‌کنند. از این رو بستر لازم برای کاشت بذر فراهم می‌شود.

فناوری gps در ماشین آلات تسطیح

  • سیستم‌های مدیریت آب و زهکشی
  • زهکشی سطحی: ابزارهای تسطیح زمین اتوماتیک، نقش بسیار مهمی در ایجاد سیستم‌های زهکشی دارند. این دستگاه‌ها با ایجاد شیب‌ها و خطوط مناسب باعث بهبود زهکشی و جلوگیری از آب گرفتگی می‌شوند.
  • ساخت تراس: از ماشین‌های تسطیح زمین خودکار، می‌توان برای ساخت تراس‌ها (ایجاد تراس‌های پلکانی یا سکوئی) استفاده کرد. تراس‌ها به کنترل فرسایش خاک، حفظ و ذخیره آب و همچنین فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای رشد محصولات مناسب برای کاشت در سطوح شیب‌دار کمک می‌کنند.
  • کشاورزی دقیق و استفاده بهینه از نهاده‌ها
  • تسطیح دقیق: دستگاه‌های تسطیح زمین پیشرفته، تسطیح دقیق اراضی را به منظور اجرای روش‌های کشاورزی دقیق (سیستم مدیریت کشاورزی پیشرفته ) امکان پذیر می‌کنند. این ماشین‌ها با ایجاد سطوح یکنواخت و هموار، امکان قرارگیری دقیق سنسورها، تجهیزات و سیستم‌های آبیاری را فراهم می‌کنند.
  • استفاده بهینه از نهاده‌ها: با ایجاد سطوح یکنواخت و هموار در مزارع توسط ماشین آلات تسطیح زمین پیشرفته، امکان استفاده بهینه از نهاده‌ها (مانند کودها و آفت کش‌ها) فراهم می‌شود. بنابراین این نهاده‌ها مطابق با نیازهای خاص مناطق مختلف در مزرعه استفاده می‌شوند.
  • احیای زمین کشاورزی
  • بازیابی و احیای زمین: دستگاه‌های تسطیح زمین پیشرفته، به بازیابی و احیای زمین‌های تخریب‌شده یا متروکه کمک بسیاری می‌کنند. این ماشین‌های خودکار، با تسطیح زمین و ایجاد زهکشی مناسب و اصولی زمین را برای کاشت آماده می‌کنند. در حقیقت این دستگاه‌ها به بازیابی مناطق بلا استفاده یا آسیب دیده کمک بسیاری می‌کنند.
  • احیا خاک‌های شور یا قلیایی: با ایجاد سطوح یکنواخت و هموار و همچنین تسهیل زهکشی اصولی و مناسب، دستگاه‌های تسطیح زمین به بازیابی خاک‌های شور یا قلیایی کمک می‌کنند. این دسگاه‌ها با کمک به شسته شدن نمک‌های اضافی، باعث بهبود وضعیت خاک شده و زمین را برای کاشت محصول آماده می‌کنند.

نتیجه گیری: 

بطور کلی انتخاب ماشین‌آلات و تجهیزات تسطیح زمین مناسب به کسب نتایج مطلوب در کشاورزی منجر خواهد شد. این تجهیزات مدرن، با افزایش کارایی و همچنین صرفه جویی در منابع، رویکرد کشاورزی پایدار را نیز سرعت می‌بخشند. اندازه زمین انتخاب شده برای تسطیح و جنس خاک، از مهمترین فاکتورهای لازم در انتخاب ماشین آلات مناسب برای تسطیح است.

سوال‌های متداول:

۱.چگونه ماشین آلات تسطیح زمین خودکار به بهبود مدیریت آب در کشاورزی کمک می‌کنند؟

دستگاه‌های تسطیح زمین خودکار، با ایجاد سطوح یکنواخت و هموار باعث تسهیل رهکشی مناسب مزارع و جلوگیری از تجمع آب در مناطق مختلف زمین می‌شوند. سطوح یکنواخت و صاف مزارع، باعث بهبود مدیریت آب در عملیات کشاورزی می‌شوند.

۲.مزایای استفاده از فناوری GPS در ماشین آلات تسطیح زمین خودکار چیست؟

فناوری GPS داده‌های ارتفاعی دقیقی را فراهم می‌کند. این فناوری همچنین نقشه‌برداری و عملیات تسطیح دقیق اراضی کشاورزی را امکان ‌پذیر می‌کند. فناوری GPS باعث افزایش کارایی و کاهش خطای انسانی شده و از اجرای روش‌های کشاورزی دقیق پشتیبانی می‌کند.

۳.چگونه ماشین آلات تسطیح زمین خودکار بر نیازها و هزینه‌های نیروی کار در کشاورزی تاثیر می‌گذارند؟

با استفاده از دستگاه‌های تسطیح زمین پیشرفته، نیاز به فعالیت‌های دستی در عملیات هموار کردن زمین کشاورزی ‌کاهش می‌یابد. بنابراین این امر می‌تواند منجر به افزایش کارایی و صرفه‌جویی در هزینه کشاورزان ‌شود. استفاده از این ماشین آلات نیاز به نیروی کار جهت انجام عملیات تسطیح را به حداقل رسانده و وظایف سنگین و پر خطر را کاهش می‌دهد. تسطیح زمین با ماشین آلات مدرن این امکان را برای کشاورزان فراهم می‌کند که به طور موثرتری منابع را تخصیص دهند.

 

 

نظر خود را بنویسید

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

رسام جی پی اس، پیشگام در تسطیح ماهواره ای و تسطیح لیزری زمین های کشاورزی، تولید کننده و وارد کننده تجهیزات تسطیح زمین.

دسترسی سریع

آخرین مقالات

تماس با ما

02166593922
info@rassamgps.com
تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی کوچه حسنی