تسطیح زمین با گریدر | انواع و کاربردهای آن

تسطیح زمین با گریدر

فهرست محتوای مقاله

ماشین‌های گریدر یا ماشین آلات راهسازی، تجهیزات قدرتمند و سنگینی هستند که از آن‌ها در صنایع مختلفی مانند کشاورزی، معدن، عمران و ساختمان سازی استفاده می‌شود. داشتن یک سطح صاف و هموار برای انجام فعالیت‌هایی مانند ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی و کشاورزی ضروری است. ماشین‌ گریدر برای هموار کردن با کیفیت سطوح در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای مناطق مختلف طراحی شده است. به طور کلی این دستگاه‌ها برای پروژه‌هایی در مقیاس بزرگ مانند جاده‌ها، بزرگراه‌ها و فرودگاه‌ها مناسب هستند.

نحوه انجام کار گریدر

برای استفاده از ماشین‌های گریدر، اپراتور دستگاه را به محل مورد نظر هدایت می‌کند. اپراتور دستگاه، در وهله اول باید سطح مورد نظر را برای تعیین وضعیت و میزان حجم کار مورد نیاز برای هموار کردن زمین ارزیابی کند. برای این کار استفاده از سیستم GPS و لیزر دستگاه به اپراتور کمک می‌کند. سپس اپراتور موتور گریدر را روشن کرده و تیغه دستگاه را روی سطح مورد نظر پایین می‌آورد. زاویه، عمق و ارتفاع تیغه برای تسطیح زمین توسط اپراتور کنترل می‌شود.

کاربرد گریدر

دستگاه‌های گریدر به منظور صاف و هموار کردن نواحی وسیعی از سطح زمین طراحی شده‌اند. این ماشین‌ها دارای کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف (مانند معدن) برای تسطیح زمین، درجه‌بندی جاده‌ها، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها پارکینگ‌ها هستند. در ذیل به برخی کاربردهای کلیدی ماشین گریدر اشاره می‌شود:

  • انجام پروژه‌های عمرانی با استفاده از گریدر

ماشین‌ گریدر بیشتر در ساخت و نگهداری راه‌ها و جاده‌های شنی و خاکی (برای ایجاد سطح صاف برای عملیات آسفالت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، استفاده از گریدرها برای انجام پروژه‌های عمرانی با هدف انجام درجه‌بندی دقیق صورت می‌گیرد. از این دستگاه‌ها برای تسطیح جاده، بهبود و زهکشی آن استفاده می‌شود. استفاده از این ماشین‌ها در کاهش خطر هیدروپلنینگ (لغزیدن لاستیک خودرو بر روی لایه‌ای از آب به جا مانده در جاده) برای رانندگان موثر است. این دستگاه‌ها در پروژه‌هایی عمرانی مربوط به منابع آبی مانند ساخت و ساز سد و کانال‌های آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • درجه‌بندی و تسطیح زمین با استفاده از گریدر

ماشین‌ گریدر برای هموار کردن سطوح و درجه‌بندی زمین در صنایع کشاورزی یا پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دستگاه‌ها، منجر به ایجاد زمین تراز و آماده برای ساخت و ساز و کاشت محصول می‌شود.

  • محوطه‌سازی با استفاده از گریدر

طراحان منظر و فضای سبز می‌توانند از ماشین گریدر برای طراحی و ایجاد محیط‌های مسطح یا شیب‌دار استفاده کنند. همچنین می‌توان از گریدرهای دارای موتور برای ایجاد گودال‌های زهکشی برای جلوگیری از سیل نیز استفاده کرد.

  • برف زدایی و کنترل یخ با استفاده از ماشین گریدر

در برخی مناطق دارای بارش‌های شدید برف، از ماشین‌ گریدر برای کنار زدن برف و یخ از جاده‌ها و بزرگراه‌ها استفاده می‌شود. به علاوه، از این دستگاه‌ها می‌توان برای ایجاد توده برفی برای جلوگیری از رانش برف و همچنین کاهش خطر تصادفات رانندگی استفاده کرد.

  • انجام پروژه‌های ساختمانی با استفاده از ماشین گریدر

ماشین گریدر به عنوان یک دستگاه ضروری، از تجهیزات لازم برای صنعت ساخت و ساز است. ماشین‌های گریدر برای کسب اطمینان در خصوص هموار کردن سطوح برای پروژه‌های ساختمانی با سایر دستگاه‌ها و تجهیزات سنگین مانند بولدوزرها استفاده می‌شود. این امر تضمین می‌کند که پروژه ساخت و ساز از لحاظ ساختاری سالم بوده و استانداردهای ایمنی در آن رعایت می‌شود.

 

کاربرد ماشین های گریدر

 

  • انجام پروژه‌های مرتبط با معدن و استخراج معادن با استفاده از گریدر

یکی از کاربردهای ماشین‌ گریدر برای مناطق معدنی بزرگ است. دستگاه‌های گریدر در عملیات و استخراج معدن به منظور تسطیح و هموار کردن سطوح معدن و همچنین حصول اطمینان از  یکنواخت بودن و پایداری زمین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دستگاه‌ها، منجر به بهبود راندمان عملیات معدن و ایمنی محیط کار برای کارگران می‌شود.

  • استفاده از گریدر در حیطه کشاورزی

ماشین‌ گریدر کاربردهای وسیعی نیز در حیطه مزارع و زمین‌های کشاورزی دارد. کشاورزان قبل از کاشت حجم وسیعی از محصولات، از ماشین‌ تسطیح خاک برای آماده‌سازی زمین استفاده می‌کنند. همچنین می‌تواند از این دستگاه‌ها در ایجاد مسیرهای خاکی و جاده‌های اطراف زمین کشاورزی نیز استفاده کرد.

 

تسطیح زمین کشاورزی با گریدر

ماشین گریدر دارای کاربردهای متنوعی در مزارع و زمین‌های کشاورزی هستند. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • زمین‌های کشاورزی قبل از کاشت محصولات زراعی باید صاف و تسطیح شوند. بنابراین می‌توان برای این منظور از ماشین‌ گریدر در نواحی وسیعی از زمین‌های کشاورزی استفاده کرد. این دستگاه‌ها به کشاورزان در شناسایی موانع مانند سنگ‌های بزرگ و فرورفتگی‌ها کمک می‌کند. درجه‌بندی و هموار کردن زمین‌های کشاورزی و ایجاد مراتع یکنواخت‌تر، دارای مزایای عملی زیادی مانند کاهش خروج آب، مصرف کمتر مواد شیمیایی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت است.
  • از این ماشین‌ها می‌توان برای ایجاد جاده‌هایی در اطراف مزارع و تعمیر و نگهداری جاده‌ها و ورودی‌های موجود استفاده کرد. استفاده از این دستگاه‌ها در ایجاد جاده‌های اطراف زمین کشاورزی، دسترسی به مزارع، برداشت و حمل و نقل محصولات را با سهولت بیشتری امکان پذیر می‌کند. این جاده‌ها از فرسودگی وسایل نقلیه سنگین و تراکتورها جلوگیری می‌کنند. ماشین تسطیح خاک، به سرعت سطح زمین کشاورزی را درجه‌بندی کرده و عملیات تسطیح زمین و از بین بردن چاله‌‌ها یا گودال‌هایی که ممکن است به وسایل نقلیه مزرعه آسیب وارد کنند را در کوتاه‌تری زمان ممکن انجام می‌دهد. به علاوه، جاده‌های جدید اطراف مزارع باید دارای شیب و زهکشی مناسب باشند که این امر با استفاده از گریدرها امکان‌پذیر می‌شود.
  • از ماشین‌ گریدر می‌توان برای ساخت و تمیز کردن گودال‌های زهکشی در زمین‌های کشاورزی استفاده کرد. زهکشی مناسب برای جلوگیری از ایجاد آب راکد ضروری است. زهکشی مناسب منجر به بهره‌وری بیشتر محصول و ساختار بهتر خاک می‌شود. مزارع دارای آب راکد و خاک غرقابی (دارای خاک همواره مرطوب بدون زهکشی مناسب) برای داشتن انگل و حلزون‌‌های ناقل بیماری بسیار مستعد هستند. اگر از مزرعه برای نگهداری دام استفاده شود، این امر می‌تواند منجر به پوسیدگی سُم حیوانات و عدم رعایت بهداشت شود.
  • از ماشین گریدر می‌توان برای ساخت و تغییر شکل آبراهه‌های شیب‌دار نیز استفاده کرد.

انواع گریدر

دستگاه‌های گریدر بسیار متنوع هستند که هر نوع دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد خود است. گریدرها دارای دو نوع بدون موتور و دارای موتور هستند.

  • گریدرهای فاقد موتور: دستگاه‌های اولیه گریدر فاقد موتور بوده و با اسب‌ها یا حیوانات مزرعه کشیده می‌شدند. این ماشین تسطیح خاک بیشتر برای سطوح آبدار و سخت مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در حال حاضر استفاده از این گریدرها رایج نیست.
  • گریدرهای دارای موتور: ماشین‌های‌ گریدر مدرن، دارای موتور هستند. این ماشین‌ها در طیف وسیعی از اندازه‌ها تولید می‌شوند. گریدرها از نظر اندازه به ۳ نوع طبقه‌بندی می‌شوند:
  • گریدرهای دارای موتور کوچک: این ماشین‌ها دارای تیغه‌های کوچکی هستند و به راحتی در فضاهای کوچک قابل استفاده هستند. این دستگاه‌ها بیشتر برای کارهای ساختمانی، محوطه‌سازی و مزارع کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علاوه، گریدرهای جاده‌ای کوچک برای جاده‌های آسفالت نشده ایده‌آل هستند.
  • گریدرهای دارای موتورهای متوسط: گریدرهای سایز متوسط دارای تیغه‌های بلندتر و همچنین چرخ‌های بزرگتری هستند که می‌توان از آن‌ها برای زمین‌های بزرگتری مانند بزرگراه‌ها، جاده‌ها، خیابان‌ها و محوطه‌های ساختمانی با اندازه متوسط تا بزرگ استفاده کرد.
  • گریدرهای دارای موتورهای بزرگ: این دسته از گریدرها، گریدرهای موتور سنگین نامیده می‌شوند. این ماشین‌ها برای آماده‌سازی زمین‌های بزرگ مسکونی یا تجاری و استخراج معادن استفاده می‌شوند. این گروه از گریدرها نسبت به سایر ماشین‌های گریدر، بزرگتر بوده و ممکن است برای ورود اپراتور به درون کابین، مراحل بیشتری وجود داشته باشد.

 

انواع ماشین های گریدر

 

مزایای گریدر

ماشین‌های گریدر دارای فواید بسیاری هستند. برخی از مزایای تسطیح زمین با گریدر عبارتند از:

  • بهبود بهره‌وری

بهبود کارایی و بهره‌وری ماشین گریدر، یکی از مهمترین مزایای استفاده از این دستگاه‌ها است. این دستگاه‌ها با موتورهای قوی و تیغه‌های پهن خود قادرند زمین‌های زیادی را در مدت زمان کوتاهی تحت پوشش قرار دهند. این مزیت در صنعتی مانند ساختمان منجر به اتمام سریع پروژه‌ها می‌شود.

  • دقت بسیار بالا

ماشین تسطیح خاک، مجهز به سیستم‌های GPS و لیزر هستند. این سیستم‌ها، اندازه‌گیری‌های دقیق را برای هم تراز کردن سطوح انجام می‌دهند. از این رو، تراز بودن سطح مورد نظر حتی تا چند میلی‌متر نیز تضمین می‌‌شود. دقت این دستگاه‌ها بسیار بیشتر از روش‌های سنتی است. این ویژگی به خصوص در پروژه‌های مانند ساخت باند فرودگاه‌ها که نیاز به تسطیح دقیق دارند، بسیار مهم و حیاتی است.

  • کاهش هزینه نیروی کار

استفاده از ماشین گریدر، می‌تواند هزینه‌های مربوط به نیروی کار در پروژه‌ها را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد. با بهره‌وری و راندمان بالای این دستگاه‌ها، به تعداد نیروی کار کمتری برای انجام پروژه‌ها نیاز است. این امر به خصوص برای شرکت‌های کوچک که فاقد منابع کافی برای تأمین نیروی انسانی زیاد هستند، مزیت  بسیار مهمی محسوب می‌شود.

  • افزایش ایمنی در مناطق مورد استفاده

ماشین‌ گریدر، با در نظر گرفتن ایمنی بالا طراحی شده‌ است. این ماشین‌ها با خودکار کردن فرایند تراز کردن سطوح، نیاز به استفاده از کارگران را برای انجام این کار به صورت دستی (کاری خطرناک و وقت گیر) کاهش می‌دهند. بنابراین با استفاده از این دستگاه‌ها، میزان صدمات در محیط‌های کاری کاهش یافته و ایمنی در این محیط‌ها تضمین می‌شود. به علاوه، این ماشین آلات راهسازی، به ویژگی‌هایی مانند دوربین‌های پشتیبان و آلارم مجهز هستند که استفاده از ماشین گریدر را ایمن‌تر می‌کند.

اجزای گریدر

ماشین گریدر از اجزای مختلفی از جمله موتور (تغذیه کننده دستگاه)، تیغه (به منظور تسطیح زمین)، کابین (محلی برای کنترل دستگاه توسط اپراتورها)، لاستیک، تجهیزات لیزری (سیستم‌های GPS و لیزر به منظور اندازه‌گیری دقیق جهت تراز کردن) تشکیل می‌شوند. هر یک از این اجزاء نقش بسیار مهمی در کارآمدی ماشین تسطیح خاک ایفا می‌کند.

امروزه، در اکثر صنایع ساخت و ساز میزان تقاضا برای دستگاه‌های گریدر به عنوان تجهیزات ضروری در تسطیح با کیفیت زمین، به طور چشمگیری افزایش یافته است. این میزان تقاضا برای استفاده از ماشین‌های گریدر نشان دهنده اهمیت این دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف بزرگ و راهبردی در صنایع مختلف را نشان می‌دهد.

 

نظر خود را بنویسید

به اشتراک بزارید

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

رسام جی پی اس، پیشگام در تسطیح ماهواره ای و تسطیح لیزری زمین های کشاورزی، تولید کننده و وارد کننده تجهیزات تسطیح زمین.

دسترسی سریع

تماس با ما

02166593922
info@rassamgps.com
تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی کوچه حسنی